Η συμμετοχή της νέας γενιάς το πιο ελπιδοφόρο στοιχείο στη μετάβαση προς ένα βιώσιμο & ανθεκτικό μέλλον

Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε την Κυριακή 9 Νοεμβρίου η 2η Κλιματική Εβδομάδα Κηφισιάς 2025 (3-9/11), που διοργάνωσε από 3-9/11 ο Δήμος Κηφισιάς με συνδιοργανωτή το Πράσινο Ταμείο. Μια πρωτοβουλία που στόχο είχε την ευαισθητοποίηση και την ενεργοποίηση των πολιτών απέναντι στα κρίσιμα ζητήματα της Κλιματικής Κρίσης.

Το διάστημα αυτό η Κηφισιά μετατράπηκε σε κέντρο γνώσης, δράσης και συνεργασίας για το περιβάλλον, με μία σειρά εκδηλώσεων, όπως Συνέδρια, Forum, Ημερίδες, παρουσιάσεις (OPEN DBL Hackathon) αλλά και ομιλίες που έφεραν κοντά επιστήμονες, φορείς, μαθητές, Ευρωπαίους εταίρους και απλούς πολίτες, στέλνοντας μήνυμα ελπίδας και συνεργασίας.

Η αυλαία της φετινής διοργάνωσης, έπεσε το Σαββατοκύριακο 8-9/11 στο αμφιθέατρο του 2ου ΓΕΛ Κηφισιάς - Λύρειου Διδακτήριου, με τις εργασίες του Μαθητικού Συνεδρίου «Κλιματική Εκπαίδευση για την Κλιματική Ανθεκτικότητα», παρουσία μαθητών Λυκείων, εκπαιδευτικών, εκπροσώπων της επιστημονικής κοινότητας, της Πολιτείας, της τοπικής Αυτοδιοίκησης, της επιχειρηματικότητας, αλλά και πολιτών.

Ο Δήμαρχος Κηφισιάς – Ν. Ερυθραίας & Εκάλης, Βασίλης Ξυπολυτάς, κατά την ομιλία του, μεταξύ άλλων υπογράμμισε, τη σημασία της τεχνολογίας, της τεχνητής νοημοσύνης και του περιβάλλοντος ως καθοριστικών παραγόντων που θα επηρεάσουν τη νέα γενιά σε κάθε επαγγελματικό κλάδο. Επισήμανε ότι η κλιματική αλλαγή θα επηρεάσει όλες τις πτυχές της ζωής και της εργασίας, καθιστώντας την περιβαλλοντική εκπαίδευση απαραίτητη για τους πολίτες του μέλλοντος.

Ο κ. Ξυπολυτάς αναφέρθηκε επίσης στις πρωτοβουλίες του Δήμου Κηφισιάς για την προώθηση της κλιματικής ευαισθητοποίησης μέσω δράσεων όπως η Κλιματική Εβδομάδα, που φέρνει κοντά επιστήμονες, πολιτικούς, επιχειρηματίες και την τοπική κοινωνία, με στόχο την ενημέρωση και την προετοιμασία απέναντι στις περιβαλλοντικές προκλήσεις.

Ο Δήμαρχος ανακοίνωσε ότι το σχολείο που φιλοξένησε το συνέδριο έχει ενταχθεί στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα “Νew Epoch”, μέσω του οποίου το 2ο Λύκειο Κηφισιάς θα μετατραπεί στο πρώτο κλιματικά ουδέτερο σχολείο της Ευρώπης. Το έργο, ύψους περίπου 5 εκατομμυρίων ευρώ, θα λειτουργήσει ως πρότυπο για όλη την Ευρώπη, προσελκύοντας επισκέπτες και συνεργασίες από άλλες χώρες.

Στη συνέχεια ο κ. Ξυπολυτάς παρουσίασε πρωτοβουλίες του Δήμου για την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και του Κηφισού ποταμού. Τόνισε ότι ο Δήμος Κηφισιάς φιλοδοξεί να αποτελέσει πρότυπο “πράσινης πόλης”, εφαρμόζοντας καινοτόμες κλιματικές πρακτικές σε δημοτικά κτίρια, όπως το Δημαρχείο Κηφισιάς, το οποίο είναι ήδη το πρώτο κλιματικά ουδέτερο δημόσιο κτίριο στην Ελλάδα.

Κλείνοντας ο Δήμαρχος, εξέφρασε θερμές ευχαριστίες προς το σχολείο, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους συνεργάτες του Δήμου, επισημαίνοντας ότι η συμμετοχή της νέας γενιάς είναι το πιο ελπιδοφόρο στοιχείο στη μετάβαση προς ένα βιώσιμο και ανθεκτικό μέλλον.

Με τη διαπίστωση ότι «η κλιματική εβδομάδα Κηφισιάς δεν είναι μια απλή πρωτοβουλία, αλλά δήλωση ευθύνης από σχολεία, δήμους και κοινωνία των πολιτών, που στέλνει μήνυμα ελπίδας» άνοιξε την ομιλία του στην εκδήλωση ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Παύλος Μαρινάκης. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τόνισε, μεταξύ άλλων, πως κλιματική κρίση δεν είναι μελλοντική απειλή, αλλά ήδη παρούσα και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ανθρωπότητας, με φαινόμενα που αλλάζουν και επηρεάζουν την καθημερινότητά μας. Υπογράμμισε επίσης τη σημασία της δράσης των μικρών κοινοτήτων, ιδιαίτερα μαθητών και φοιτητών, ως κινητήρια δύναμη κοινωνικών αλλαγών, όπως ιστορικά συνέβη με τις επαναστάσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δημοκρατία. Τέλος ο κ. Μαρινάκης σχολίασε πως η αντιμετώπιση της κρίσης απαιτεί δράση μέσα από πρόληψη, καινοτόμες πρωτοβουλίες και βελτιώσεις και παράλληλα συντονισμένη επικοινωνία όλων των φορέων.

Η Υπουργός Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, στο σύντομο χαιρετισμό της, τόνισε ότι η κλιματική εκπαίδευση είναι κρίσιμη για τον κόσμο του αύριο. Αυτός, όπως είπε η κα Κεραμέως, είναι και ο λόγος που η Κυβέρνηση μεριμνά, για την υποχρεωτική ένταξη της εκπαίδευσης σε δεξιότητες και περιβαλλοντικά ζητήματα, από το Δημοτικό. Τέλος η Υπουργός εξήρε τη συνεργασία εκπαιδευτικών και τοπικής αυτοδιοίκησης, με ιδιαίτερη αναφορά στον Δήμο Κηφισιάς, ως παράδειγμα επιτυχημένης συνέργειας, που ενισχύει τη συμμετοχή των μαθητών σε δράσεις για το περιβάλλον.

Από την πλευρά της η Πρόεδρος του Αναπτυξιακού Οργανισμού Κηφισιάς & Εντεταλμένη Σύμβουλος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Αμαλία Βραχνού στο κλείσιμο της εκδήλωσης, αλλά και της «Κλιματικής Εβδομάδας Κηφισιάς 2025» τόνισε, μεταξύ άλλων, πως ο Δήμος Κηφισιάς διατηρεί «ανοιχτή πόρτα επικοινωνίας» με τη σχολική κοινότητα και ενθαρρύνει όλες τις μαθητικές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που σχετίζονται με την περιβαλλοντική συνείδηση και τη βιωσιμότητα. Χαρακτηριστικά η κα Βραχνού αναφέρθηκε σε πρωτοβουλίες σχολείων, όπως αυτές του 2ου ΕΠΑΛ Κηφισιάς και του 5ου Δημοτικού Σχολείο, που ανέλαβαν δημιουργικές δράσεις στο πλαίσιο της δημοτικής πρωτοβουλίας.

Στο διήμερο μαθητικό Συνέδριο συμμετείχαν ακόμη οι εκλεκτοί προσκεκλημένοι εισηγητές:

Βέρα Δηλάρη, «Συμμαχία  για την Πράσινη Εκπαίδευση: Προετοιμάζοντας τους νέους  για τις προκλήσεις της κλιματικής κρίσης», Εθνική Συντονίστρια Δικτύου ASPnet UNESCO.

Δρ. Κώστας Λαγουβάρδος, “Κλιματική Αλλαγή: Μια νέα πραγματικότητα” Διευθυντής Ερευνών στο ΙΕΠΒΑ/ΕΑΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Ανάπτυξης / Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών), ειδικός σε θέματα Μετεωρολογίας & Κλιματολογίας, Επιστημονικός συντονιστής της επιχειρησιακής πρόγνωσης καιρού στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και του περιεχομένου της ιστοσελίδας www.meteo.gr.

Δρ. Κατερίνα Παπαγιαννάκη, “Κλιματικός Εγγραμματισμός μαθητών/τριών και ενηλίκων και οι συμπεριφορικές του διαστάσεις”  Ειδική Επιστήμονας στο ΙΕΠΒΑ/ΕΑΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Ανάπτυξης / Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών) και μέλος της ομάδας ΜΕΤΕΟ.

Δρ. Νικόλαος Κούκης, Σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης & Σύμβουλος Φιλολόγων Β’ Αθήνας “Ο Ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει η εκπαίδευση στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής”

Ελένη Νιάρχου, M.Ed.,  Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Π.Ε. Γ’  Αθήνας  –  Συντονίστρια «ClimEdu ACT» & Τοπικού Δικτύου Π.Ε. Γ’  Αθήνας «Σχολεία για το κλίμα: νησίδες ανθεκτικότητας και αλλαγής», EU Climate Pact Ambassador:  “Ο Ρόλος και οι Δράσεις του Τοπικού Δικτύου Σχολείων για το Κλίμα – Νησίδες Ανθεκτικότητας και Αλλαγής”

Μαρία Δημοπούλου, M.Ed.,  τ. Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης –  Συντονίστρια «ClimEdu ACT» & «Schools4Climate» – Σύμβουλος Κλιματικής Εκπαίδευσης, EU Climate Pact Ambassador:  “Ελευσίνα – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης: Μαθητικό Συνέδριο για τη μετάβαση σε ένα Κλιματικά Ουδέτερο Μέλλον”

Κωνσταντίνος Καρτάλης, Καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κλιματική Αλλαγή, «Ενισχύοντας την Κλιματική Ανθεκτικότητα των πόλεων:  προκλήσεις και προοπτικές»

Μικρό Πάρκο – Μεγάλη Ελπίδα: 8ο Δ.Σ. Κηφισιάς (Ειρήνη Παπαδοπετράκη), 2&3ο Δ.Σ.Ν. Ερυθραίας (Γεωργία Λάσκαρη), 70 Δ.Σ. Ν. Φιλαδέλφειας (Ιωάννης Μακρής & Σταυρούλα Σκιαδά)

Ιάσων Ζιρώ, Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, MSc EMΠ, PostGrad IAAC, Υπ. Διδ. CYI, Ειδικός Επιστήμονας SurfLab UCY και Μαριλένα Γεωργαντζή, Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, MSc στις Γραφικές Τέχνες – Πολυμέσα Ε.Α.Π, Σκηνογράφος/Εικαστικός, «Συμμετοχικός Σχεδιασμός στον Δήμο Κηφισιάς! Ενημέρωση για την Δράση «Οι μαθητές περπατούν τη γειτονιά και προτείνουν παρεμβάσεις στο Δήμαρχο»

Ευγενία Μαρία Μελαχροινού, Μηχανολόγος Μηχανικός ΕΜΠ, Project Manager – R&D στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παθητικού Κτιρίου, «Το Παθητικό Κτίριο ως λύση για βιώσιμα σχολεία»

Σκοπός του συνεδρίου, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ήταν η προβολή της σημασίας κλιματικής εκπαίδευσης, ώστε οι μαθητές και αυριανοί ενεργοί πολίτες να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση των κλιματικών προκλήσεων.

Στο πλαίσιο του φετινού Μαθητικού Συνεδρίου, μαθητές από σχολεία του Δήμου συμμετείχαν σε 9 παράλληλες συνεδρίες με επιμερισμένες θεματικές ενότητες όπως πχ βιώσιμα σχολεία, βιώσιμες πόλεις, διαχείριση των υδάτων, οικονομία, εργασία και απασχόληση σε συνθήκες κλιματικής ανθεκτικότητας, αρχιτεκτονική  του τοπίου, βιώσιμος τουρισμός, το  φυσικό φως και η αξιοποίησή του, η τέχνη για την κλιματική εκπαίδευση και μαθητικές κλιματικές ακαδημίες.

 Στις συνεδρίες αυτές, οι μαθητές αντάλλαξαν απόψεις, παρουσίασαν ψηφιακό υλικό, συζήτησαν ιδέες και διατύπωσαν τις τελικές τους προτάσεις, με βάση τα συμπεράσματα των επιμέρους συνεδριών.

Βασικό συμπέρασμα, μεταξύ άλλων, του φετινού Μαθητικού Συνεδρίου ήταν πως η κλιματική εκπαίδευση αποτελεί ένα κρίσιμο εργαλείο για τη διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών και για την ενίσχυση της κλιματικής ανθεκτικότητας στα σχολεία. Ωστόσο, καθοριστικό παράγοντα στην επίτευξη αυτής της προσπάθειας αποτελεί η στενή συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικής κοινότητας, τοπικής αυτοδιοίκησης και επιστημόνων. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι ο Δήμος Κηφισιάς αποτελεί πρότυπο καλής πρακτικής, τόσο στη βιωσιμότητα όσο και στη δημιουργία κλιματικά ουδέτερων σχολείων, αλλά και η ανάγκη για την καθιέρωση των Μαθητικών Συνεδρίων ως ετήσιου θεσμού.

Στο Μαθητικό Συνέδριο παρέστησαν επίσης ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Συνεργείων Συντριβανιών & Τεχνικών Έργων, Στάθης Κύρλος, Οι Εντεταλμένοι Σύμβουλοι Ανθοκομικής & Φιλοζωίας, Έλενα Χρονοπούλου, Ύδρευσης & ΚΑΠΗ Ν. Ερυθραίας, Αντώνης Μπιτζάνης, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Ευάγγελος Αυλήτης, Ανατολή Ζαρωτιάδου, εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, ακαδημαϊκοί και ειδικοί επιστήμονες, εκπρόσωποι συλλόγων, μαθητές και πολίτες.

 

Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt
Alt

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ